ارزش بازار طلای توکنایزشده در ماه مارس، از یک میلیارد دلار گذشت

بانک آمریکا (BAC) روز پنجشنبه در گزارشی تحقیقاتی اعلام کرد، ارزش بازار طلای توکنایز‌شده در ماه مارس با افزایش سرعت توکنیزاسیون دارایی‌های واقعی از یک میلیارد دلار گذشت.

به فرآیندی که در آن حق مالکیت یک دارایی مشخص به شکل دیجیتال در می‌آید، توکنیزاسیون یا توکنایز کردن دارایی می‌گویند. با استفاده از این فناوری، می‌توان آثار و دارایی‌های تقسیم‌ناپذیر را به شکل توکن‌های دیجیتالی در آورد و آن‌ها را به فروش رساند و یا به هزاران بخش تقسیم کرد. درواقع توکنایز کردن، فرآیند قرار دادن مالکیت دارایی‌های ملموس، مانند فلزات گرانبها، بر روی بلاک‌چین است و موجب راحتی خرید و فروش این دارایی‌ها می‌شود، زیرا معاملات وابسته به کارگزاران سنتی و بروکرها نیست.

در این گزارش بانک آمریکا، توکنایز کردن دارایی‌های دنیای واقعی مانند کالاها، ارزها و سهام را به عنوان “محرک کلیدی پذیرش دارایی‌های دیجیتال” معرفی می‌کند.

پیش از ظهور طلای توکنایزشده، سرمایه‌گذارانی که تمایل داشتند در بازار طلا فعالیت کنند، می‌توانستند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) و معاملات آتی را خریداری کنند. همچنین افرادی که به دنبال خرید و سرمایه‌گذاری بر روی طلای فیزیکی بودند، می‌توانستند این فلز را از طریق فروشندگان بخرند. اما طبق گزارش بانک آمریکا، این ابزارهای سرمایه‌گذاری مشکلاتی مثل هزینه‌های جانبی و نقدینگی را با خود به همراه دارند. 

در این گزارش آمده است که “طلای توکنایزشده ، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون هزینه‌های نگهداری و مدیریت ثروت و بیمه، در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و از امکان تسویه شبانه‌روزی در هفت روز هفته بهره ببرند.”

طبق گفته تحلیلگران در این گزارش، امکان سرمایه‌گذاری‌ با مبالغ خرد، امکان استفاده همگانی از این ابزار را افزایش می‌دهد و موجب محبوبیت میان عموم می‌شود. همچنین این ابزار امکان تقسیم کردن و انتقال مالکیت ارزش طلا را امکان‌پذیر می‌کند که تا پیش از این ممکن نبوده است.

در این گزارش اشاره شده است که توکنیزه کردن این فلز گرانبها می‌تواند نقدینگی را افزایش دهد و سرمایه‌گذاران را قادر سازد تا با سرعت و کارآمدی بیشتری سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع و متعادل کنند. همچنین طبق این گزارش، توکنیزه کردن زنجیره تامین طلا می‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران متمرکز بر ESG باشد. ESG رویکردی فراگیر با تمرکز بر معیارهای زیست‌محیطی، اجتماعی و ابرشرکتی است. این سرمایه‌گذاران در حوزه طلا اغلب به اثبات نیاز دارند که بدانند طلا از یک معدن خاص یا از یک منطقه خاص استخراج شده است و طلای توکنیزه می‌تواند این دغدغه را رفع کند.

منبع کوین دسک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.