تحلیل بازار رمزارزها از دیدگاه کلان / بررسی دلایل دلایل صعودهای گذشته بازار رمزارزها و پیش‌بینی حرکات بعدی

دانیال شهبازی، کارشناس ارشد مالی صرافی بیتالین / بین بازارهای مالی، بازار رمزارزها توانست بار دیگر توجه‌ها را به سمت خود جلب کند و بیشترین بازدهی را داشته باشد. از این رو دلایل حرکت صعودی در بازار را بررسی کرده‌ایم تا بتوانیم وجه اشتراکی بین دلایل صعودهای گذشته بازار پیدا کنیم و حرکات بعدی را بهتر پیش‌بینی کنیم. برای این بررسی کلان اقتصادی چهار فاکتور را مدنظر قرار داده‌ایم.


بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی کلان


با توجه به بالاگرفتن شایعات مبنی بر شیوع دوباره ویروس کرونا در چین و به‌وجودآمدن ترس در اقتصاد جهانی، بازارها به پیشواز یک حرکت صعودی کوتاه‌مدت به دلیل شوک ایجادشده رفتند. آن هم از انتظارات بازارها از کندشدن چرخه اقتصاد نشئت می‌گیرد. معمولاً در شرایطی که این‌چنین ریسک‌هایی در جهان ایجاد می‌شود، قیمت انس‌جهانی و نفت نیز افزایش می‌یابد و همین محرکی است بر افزایش قیمت در دیگر بازارها.

از طرفی در نشست‌های مهم تشکیل‌شده طی این دو ماه از امکان به‌وجود آمدن رکود در بازارهای جهانی صحبت شده که این خود زنگ خطری برای رؤسای بانک مرکزی بود تا روند افزایش نرخ بهره بانکی را کندتر کنند، زیرا دومین عامل مثبت برای حرکت بازارهای مالی جهانی قلمداد می‌شود. با نگاهی به قیمت نفت و انس‌جهانی می‌توانید این شرایط را بهتر درک کنید.


شاخص‌های تورمی اروپا و آمریکا شاخص دلار اقتصادی کلان


از جمله‌ گزارش‌های تأثیرگذار بر روند بازارها، به دلیل ماهیت‌های تورمی که دارند می‌توان به CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده)، نرخ بیکاری، شاخص اطمینان مصرف‌کننده و شاخص خرده‌فروشی اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید فدرال رزرو توانسته با در پیش‌گرفتن سیاست‌های انقباضی، تورم موجود در آمریکا را که در جولای 2022 به 1.9 درصد رسیده بود، به 6.5 درصد کاهش دهد.

این سیاست به گفته شخص اول فدرال رزرو (آقای پاول) تا رسیدن به نرخ میانگین 3 درصد ادامه خواهد داشت. ولی این سیاست سخت‌گیرانه از طرف فدرال رزرو باعث ایجاد نگرانی‌های برای آغاز درون رکود نیز شده‌ است.

با انتشار گزارش‌های متنوع از جمله نرخ بیکاری کمتر از انتظارات معادل 3.5 درصد، شاخص اطمینان مصرف‌کننده کمتر از انتظارات معادل 107.1 درصد و همین‌طور کاهش میزان شاخص خرده‌فروشی نسبت به انتظارات، احتمالاً هشدارهای اولیه به فدرال رزرو داده شود.

بعد از اعلام رشد 0.5 درصدی نرخ بهره بانکی در آمریکا توسط فدرال رزرو، بازارها وارد یک حرکت هیجانی شدند و سپس روند صعودی به خودشان دیدند. چراکه معامله‌گران و تحلیل‌کنندگان بازار با توجه به آمار و تحلیل‌های موجود بر این باور بودند که فدرال رزرو در تصمیمات خود برای افزایش نرخ بهره تغییراتی اعمال خواهد کرد و تحت این شرایط افزایش کمتر از پیش‌بینی‌ها برای بازار مثبت قلمداد خواهد شد. یکی از دلایل کلان اقتصادی برای رشد بازارهای بورس آمریکا و بازار رمزارزها نیز همین است.

تمامی این عواملی را که ذکر شد، می‌توانید در قالب شاخصی به نام شاخص دلار ببینید. چراکه این شاخص با توجه به آمار نشان می‌دهد که آیا دلار آمریکا رو به تضعیف است یا خیر. با نگاهی به نمودار شاخص دلار در هفته‌های گذشته، شاهد تضعیف دلار هستیم که خود این روند نزولی در شاخص دلار در کنار در پیش‌گرفتن سیاست انقباضی و QT در آمریکا، باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها از سیستم بانکی خارج و در دیگر بازارها توزیع شود.


بازار بورس آمریکا و اوراق قرضه


همان‌طور که می‌دانید، تحلیلگران ماهیت بازار رمزارزها را بیشتر شبیه به بازار بورس و اوراق قرضه آمریکا می‌دانند و به دلیل همبستگی بالای بازار رمزارزها و شاخص بورس آمریکا، تحرکات قیمتی با یک جهت حرکت می‌کنند و این می‌تواند در بلندمدت نیز باعث عمیق‌تر شدن این بازار شود.

به دلیل ثبات اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته و قدرتمند مانند آمریکا، افزایش یا کاهش تمایل عموم به اوراق قرضه 10 ساله و بلندمدت یکی از فاکتورهای مهم در بازار شناخته می‌شود. بدین صورت که رفتار مردم طی شرایط تورمی این‌گونه است که دارایی‌ها و سپرده خود را از بانک و اوراق قرضه خارج می‌کنند و این اوراق با کاهش قیمت همراه می‌شوند و تحت این رویکرد ما شاهد کاهش بازدهی اوراق قرضه هستیم (چراکه بین بازدهی اوراق قرضه و قیمت آن رابطه معکوس وجود دارد).

ثمره این رویکرد افزایش نرخ بهره‌ طی شکل‌گیری تورم است. از طرفی وقتی شرایط رکود حاکم شود و مردم به این نتیجه برسند که چرخه اقتصاد کند شده و سرمایه‌گذاری‌ها پر‌ریسک خواهند بود، سرمایه‌های خود را وارد بانک و اوراق قرضه می‌کنند که این عمل به دلیل ایجاد تقاضا باعث افزایش قیمت در این اوراق و کاهش بازدهی آنها می‌شود. از آنجا که بازدهی اوراق قرضه دولتی با نرخ بهره بانکی رابطه مستقیم دارد، طبیعتاً به همراه خود کاهش نرخ بهره بانکی را نیز خواهد داشت.

با توجه به آمار در ماه گذشته یک حراج اوراق قرضه دولتی با سر‌رسید 10 سال (بلندمدت) صورت گرفت. در این شرایط رفتار عموم در مورد تمایل به این اوراق مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل افزایش تمایل به این اوراق، بازدهی آن کاهش یافت که همین یکی از دلایل کندشدن روند افزایش نرخ بهره از جانب فدرال رزرو بود.


بازار رمزارزها و شاخص‌های تأثیرگذار اقتصادی کلان


در ماه‌‌های گذشته اخبار جالبی از بازار کریپتو شنیده نمی‌شد؛ از مشکلات SEC با حوزه رمزارزها گرفته تا ورشکستگی اف‌تی‌ایکس. تحت این شرایط بازار دچار یک هیجان منفی شد و معامله‌گران و طرفداران کریپتو را با ناامیدی روبه‌رو کرد. ولی در همین شرایط ورود چهره‌های مهم به این بازار نیز بسیار حائز اهمیت بود.

بعد از قطعی‌شدن مدیریت ایلان ماسک بر توییتر احساس مثبت جدیدی نسبت به میم‎کوین‌ها و مخصوصاً دوج‌کوین شکل گرفت و با توجه به پذیرش بیت‌کوین در تعدادی از کشورها از طرف بانک‌ها و همچنین زمزمه‌های قانون‌گذاری در آنها در اوج ناامیدی‌ها بازار رمزارزها توانست با تکیه بر عوامل خارجی و داخلی حرکت صعودی داشته باشد.

البته باید گفت بعد از جام جهانی و تبلیغاتی که از طرف صرافی‌های معتبر جهانی صورت گرفت، انتظار می‌رفت نگاه‌ها به سمت کریپتو جلب شود. در این میان حوزه‌های هوش مصنوعی و ان‌اف‌تی توانسته‌اند رشد چشم‌گیری داشته باشند و در کنار دیگر صنایع جذب سرمایه‌های قابل قبولی داشته باشند.

از دیگر اتفاقات مهم می‌توان به افزایش معاملات خرید در صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری که در گزارش‌ها می‌توان با نماد Asset Manager/Institutional مشاهده کرد نیز اشاره داشت. چراکه خرید و فروش این سازمان‌ها با توجه به تحلیل‌های بسیار دقیق و پتانسیل‌های موجود انجام می‌گیرد. با نگاهی به این آمار می‌توان دید تعداد پوزیشن‌های خرید در آنها به بیش از چهار برابر افزایش یافته که این خود باعث ایجاد احساس مثبت در بازار می‌شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.