رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

پیام روشن رگولاتورهای آمریکایی / بانک‌های آمریکایی باید تمام سپرده‌ها را با پول فیات پشتیبانی کنند!

پارسا خاک‌نژاد / رگولاتورهای مالی ایالات متحده این هفته بار دیگر گرد هم آمدند تا پیامی روشن را برای بانک‌های این کشور بفرستند؛ ریسک‌های مربوط به رمزارزها باید جدی گرفته شوند. با وجود جدیت و قاطعیت بیانیه‌ها، هنوز تلاشی برای قانون‌محور کردن این هشدار صورت نگرفته است.

فدرال رزرو آمریکا، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) و دفتر کنترل ارز (OCC) طی بیانیه‌ای اعلام کردند به تمام بانک‌ها و شرکت‌های مالی هشدار داده تا ارزیابی‌های دقیق ریسک‌شناسی در خصوص رمزارزها باید در سطح مستقل انجام شود تا از خسارات و ضرباتی که توسط این نهادها قابل پیگیری نیست، جلوگیری شود.

با این حال این نهادهای شاخص مالی همچنین تأکید کردند که بیانیه به‌هیچ‌وجه در مقطع فعلی سرآغار سیاست‌های جدید رگولاتوری نیست. در عوض، این بیانیه جدید که روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، به منظور یادآوری به سازمان‌های مالی و نهادهای بانکی برای اعمال اصول مدیریت ریسک موجود در مورد فعالیت‌های مرتبط با رمزارزی است.

بر اساس این بیانیه، بانک‌ها باید «تمرکز و پیوستگی همواری» را در خصوص نقش رمزارزها در سپرده‌ها و ریسک‌های نقدینگی بالقوه آن در نظر بگیرند. بیانیه روز پنجشنبه در واقع به‌روزرسانی هشداری است که همین سه نهاد در ماه ژانویه نیز صادر کرده بودند.

در این بیانیه جدید اما همچنین بخش‌های جدیدی اضافه شده که قویاً به نهادهای مالی توصیه می‌کند تا در درجه اول نگران ریسک‌های نوسانی رمزارزها و در درجه دوم نگران نقش این نوسانات در نقدینگی و تأثیر آن بر مبادلات و ذخایر استیبل‌کوینی باشند.

با وجود اینکه این بیانیه هنوز سرمشق قوانین رگولاتوری جدید نخواهد بود،‌ دنبال نکردن آن توسط نهادهای مالی می‌تواند در صورتی که در آینده قوانین جدیدی تصویب شود، این نهادها را بر اساس فعالیت‌‌های فعلی دچار دردسر کند. هر چه باشد، قانون جدید یا بدون قانون جدید، وزن بیانیه‌ای که توسط چنین‌ نهادهایی به طور مشترک منتشر می‌شود، بر کسی پوشیده نیست.

این سه نهاد و رگولاتورها می‌گویند که بانک‌ها نباید تحت هیچ شرایطی به سپرده‌های مشتریان بر اساس دارایی‌های رمزارزی آنان وام دهند. بخش دیگری که بر آن تأکید زیادی شده، الزام نگه‌داشتن پول نقد به‌عنوان پشتوانه تمام سپرده‌های مالی در سیستم بانکداری است.

یکی از موارد این بیانیه که ماهیتی پیگیرانه دارد این است از سوی رگولاتورها شفاف‌سازی دقیقی صورت بگیرد تا این اطمینان به نهادهای مالی داده شود با وجود نیاز به احتیاط، ممنوعیت رمزارزها از سیستم بانکی در دستور کار نیست.
از سوی دیگر، این بیانیه به‌سادگی می‌تواند مقدمه‌ای برای قوانین و سیاست‌های آینده باشد. بر کسی پوشیده نیست که کنگره و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نگاهی سخت‌گیرانه به صنعت رمزارزی دارند و شاید تصویب قوانین فراگیر و سخت‌گیرانه دیر و زود داشته باشد،‌ اما سوخت‌و‌سوز نه.

با وجود اینکه این رگولاتورها می‌گویند هنوز تدوین قوانین جدید در دستور کار نیست، بخش‌های دیگر دولت نشانه‌های مبنی بر میل به قدم گذاشتن در این مسیر از خود بروز می‌دهند. در یکی از جلسات اخیر سنا در اوایل ماه جاری برای بحث در مورد آشفتگی‌های اخیر در بازارها، لی راینرز، مدیر سیاست مرکز اقتصاد مالی دوک از قانون‌گذاران خواست که دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها را را از مؤسسات مالی جدا کنند.

راینرز در شهادت خود گفت: «ما باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا رمزارزها را در ورود به سیستم بانکی محدود کنیم.» جلسه و بیانیه‌ای که کافی است تا فضای رمزارزها را در خصوص تنگ‌تر شدن قریب‌الوقوع حلقه رگولاتوری نگران کند.

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/2ufe
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.