رمزارز
رسانه بلاکچین، رمزارز و دارایی دیجیتال ایران

سی‌زی سم‌ بنکمن را زمین زد؟ / نقش بنیان‌گذار بایننس در اتفاقی که برای صرافی اف‌تی‌ایکس افتاد

بسیاری می‌گویند دنیای کریپتو یک جهان بی‌رحم است. دنیایی که در آن نه‌تنها رقبا بلکه رفقا هم به همدیگر رحم نمی‌کنند. وقتی صرافی اف‌تی‌ایکس و بنیان‌گذار آن با سر زمین خوردند خیلی‌ها انگشت اتهام را به سمت مدیرعامل بایننس نشانه رفتند و گفتند او بوده که با یک طراحی هوشمندانه و البته بهره گرفتن از خطاهای کسب‌وکاری سم‌بنکمن فرید موجب زمین خوردن این صرافی شده است. اما آیا واقعا این بایننس بود که اف‌تی‌ایکس را زمین زد؟


اگر بخواهید نگاهی بیندازید به سابقه دو کسب‌وکار رقیب در دنیای رمزارزها شاید بهترین گزینه‌ها بایننس و اف‌تی‌ایکس باشند و البته نقش سی‌زی در ماجرای ورشکستگی اف‌تی‌ایکس. چانگ پنگ‌ژائو ، مدیرعامل صرافی بایننس، در سال ۲۰۱۳ با شناخت بیت‌کوین شیفته ارزهای دیجیتال شد و فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرد.

او در بلاکچین دات‌اینفو (که در حال حاضر با نام بلاکچین دات‌کام شناخته می‌شود) به‌عنوان مدیر توسعه مشغول به کار شد. او بعدها موفق به ساخت ولت ارزهای دیجیتال شد. ژائو در سال ۲۰۱۷ بایننس را راه‌اندازی کرد و توانست در همان سال اول بیش از یک و نیم میلیون مشتری جذب کند.

در همان سال،‌ بنکمن فراید نیز آلامدا ریسرچ را تأسیس کرد. آلامدا ریسرچ یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر و متمرکز بر ارزهای دیجیتال است. در واقع بنکمن هم از سال ۲۰۱۴ به حوزه ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد و کار خود را به‌عنوان یک تریدر در جین‌استریت کپیتال آغاز کرد.


استقبال ضعیف از آلامدا و محبوبیت روزافزون اف‌تی‌ایکس


آلامدا ریسرچ مورد استقبال صرافی‌های ارز دیجیتال قرار نگرفت، بنابراین بنکمن و همکارش، «گری وانگ»، اف‌تی‌ایکس را تأسیس کردند. از زمان تأسیس، اف‌تی‌ایکس و ام‌ال‌بی با هم شریک بودند و یک قرارداد ۲۱۰ میلیون دلاری با تی‌اس‌ام، سازمان ورزش‌های الکترونیکی امضا کردند و توانستند امتیاز عرصه میامی‌هیت را دریافت کنند. به‌علاوه، اف‌تی‌ایکس مورد حمایت افرادی چون «جیزله کارولین بوندشن»، سوپرمدل برزیلی و «تام بردی»، فوتبالیست آمریکایی بود. اف‌تی‌ایکس در آن زمان بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشت.


رفتن ترابوکو و آغاز یک مسیر رو‌به شکست


تا سال ۲۰۲۲ محبوبیت بنکمن فراید روز‌به‌روز افزایش یافت، زیرا توانسته بود سرمایه‌های زیادی جذب کند و استارتاپ‌های متعددی رشد دهد که برخی از آنها به بازیگران بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شدند. ناگفته نماند که بنیان‌گذاران اف‌تی‌ایکس از شرکت‌های کریپتویی که دچار مشکلات شدید مالی می‌شدند نیز حمایت و حتی در مواردی اقدام به خرید این شرکت‌ها می‌کردند.

مشکلات آلامدا ریسرچ از زمانی آغاز شد که «سام ترابوکو» از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد؛ البته از بیرون همه‌چیز خوب و آرام به نظر می‌رسید و همه از استعفای ناگهانی او شوکه شده بودند. بلافاصله پس از استعفای ترابوکو، «برت هریسون»، رئیس اف‌تی‌ایکس نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد و به‌عنوان مشاور در همان شرکت فعالیت خود را ادامه داد. این تغییر هم ضربه دیگری بر بدنه صرافی اف‌تی‌ایکس وارد کرد.


نوامبر غم‌انگیز اف‌تی‌ایکس


در نوامبر ۲۰۲۲ بود که گزارش سایت کوین‌دسک نشان داد که ترازنامه آلامدا عمدتاً از توکن اف‌تی‌ایکس ساخته شده و تعداد کمی از دارایی‌های مستقل و ارزهای فیات را شامل می‌شود. مدیران اف‌تی‌ایکس به این گزارش اعتراض کردند و گفتند تصویری که کوین‌دسک در گزارش خود از اف‌تی‌ایکس ارائه داده، یک تصویر ناقص است و این همه ماجرا نیست.

در همان زمان ۵۸۴ میلیون دلار FTT به‌عنوان بخشی از فرایند نقدینگی از اف‌تی‌ایکس به بایننس منتقل می‌شود که ژائو تأیید می‌کند این انتقال دارایی به‌دلیل خروج بایننس از اف‌تی‌ایکس بوده است. در پی این اظهارات ژائو، برداشت FTT آغاز شد. «کارولین الیسون»، مدیرعامل آلامدا ریسرچ برای آرام‌کردن فضا و کاهش تنش‌ها اعلام کرد که آلامدا ریسرچ حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی دارد که در ترازنامه اشاره‌ای به آن نشده است.


صبح روز هشتم و دبه آقای سی‌‌زی


در صبح روز هشتم نوامبر، برداشت USDC، یکی از توکن‌های اصلی آلامدا ریسرچ به بالاترین حد خود می‌رسد. بنکمن فراید تلاش می‌کند سرمایه‌گذاران را آرام کند و به آنها اطمینان دهد که دارایی‌های آنها امن است. بنابراین برای مدت کوتاهی برداشت‌ها متوقف می‌شود، اما وحشت بلوکه‌شدن دارایی‌ها باعث می‌شود مردم کار خود را از سر بگیرند.

سپس حوالی ساعت ۱۱ صبح همان روز بنکمن اعلام می‌کند که اف‌تی‌ایکس توسط بایننس خریداری خواهد شد که این مسئله توسط ژائو نیز تأیید می‌شود، اما مجدداً بایننس اعلام می‌کند از این معامله منصرف شده است؛ آن‌هم با یک جمله طلایی توسط بنیان‌گذارش که تیر خلاص به اف‌تی‌ایکس بود: «خرید شرکت‌های کریپتویی مشکل‌دار کار درستی نیست و نباید مرتکب این اشتباه شد.»

لینک کوتاه: https://ramzarzmedia.com/p1ku
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.