بازار صعودی یا نزولی؟

سال آینده تلخ خواهد بود، اما بازار در بلندمدت صعودی است؛ دلیلش هم این است که مردم معمولاً این موضوع را دست‌کم می‌گیرند که جهان به‌سرعت با شرایط سازگار می‌شود. بازار در کوتاه‌مدت نزولی است، اما طی ۵ الی ۱۰ سال آینده جای امیدواری و خوش‌بینی وجود دارد؛ زیرا چرخه جدیدی از دستاوردهای فناورانه به وجود خواهد آمد.


بحث بر سر صعودی یا نزولی بودن بازار رمزارز در سال ۲۰۲۳ داغ است. «دیوید فاوشیر» از «نیکل دیجیتال» تأکید دارد رمزارز یک طبقه دارایی «متقاطع» (transverse) است (نه سهام است، نه کالا)، یعنی یک دارایی آزمایشی است که هزاران کاربرد بالقوه دارد که در مجموع فعالیت را متناسب با محیط اطرافش هماهنگ می‌کند. به نظر او کسانی که معتقد به دوام بازار نزولی هستند، بیش از اندازه بر خود دارایی تمرکز دارند و به آن‌ چیزی که فناوری تسهیل می‌کند، بی‌توجه هستند.

او خاطرنشان کرد که این چهارمین بازار نزولی است که وی تجربه می‌کند. چیزی که او آموخته این است؛ اگر افراد پرسروصدا را نادیده بگیرید، روایت ثابت بوده است. همچنان که زندگی ما بیشتر و بیشتر به فضای آنلاین پیوند می‌خورد، برخورداربودن از یک لایه سکونت جهانی که حاکمیتش از آنِ خودش باشد، دولت در آن مداخله نکند و از منظر جهانی بی‌طرف باشد؛ روزبه‌روز اهمیت بیشتری می‌یابد.

اما «مایکل هال» از نیکل دیجیتال پیش‌بینی می‌کند که در ۱۰ الی ۲۰ سال آینده همه یک شرکت رمزنگاری خواهند داشت. یعنی در ۲۰ سال آینده رمزارز آن‌قدر بدیهی می‌شود که کسی به آن اشاره نمی‌کند و هیچ شرکتی هم خودش را دات‌کام خطاب نمی‌کند.

«استفانی کولشوف»، مشاور دیفای باور دارد دیفای یک سیستم مالی و در واقع یک کالای عمومی است. او می‌گوید: «دیفای می‌تواند برای بسیاری از مشکلاتی که تریدفای و اقتصادهای جهانی با آنها مواجه‌اند، راه‌حل ارائه دهد. برای مثال، ما می‌خواهیم با استفاده از لایه‌های ۲ برای ایجاد امکان پرداخت استفاده کنیم و مشکلات دنیای واقعی را حل کنیم.»

در همین رابطه «پل هاروود» از شرکت نانسن نیز تصریح می‌کند که دیفای به‌خوبی توانسته در عین ‌حال هم حافظ حریم خصوصی و هم شفافیت داشته باشد و این دو ویژگی را با هم درآمیزد. او در ادامه در مورد صرافی ارزهای دیجیتال می‌گوید: «در حال حاضر معامله در یک صرافی متمرکز نسبت به معامله در صرافی‌های بلاکچینی خطرناک‌تر است.»

«مایکل اندرسون» از فریم‌ورک ونچرز، دیفای را به‌عنوان «خدمات مالی بدون واسطه» تعریف می‌کند، اما توضیح می‌دهد آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، این است که «علاقه زیادی از سوی آن واسطه‌ها برای مشارکت در دیفای وجود دارد» که باعث می‌شود دیفای به‌طور جزئی، فارغ از خوب یا بد بودن آن، غیرمتمرکز شود. این اتفاق احتمالاً برای دیفای ماکسیز بد به نظر برسد، اما اندرسون «فرصت‌های زیادی» را در ارائه زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود مؤسسات سنتی به دیفای می‌بیند.

«جاناتان چیزمن» از جی‌سی‌وای ادوایسری نگاهی منطقی به ریزش قیمت کریپتو دارد و معتقد است سرعت افزایش قیمت دارایی‌های مبتنی بر فناوری‌ها، بسیار سریع‌تر از رشد خود فناوری است. چیزی که به آن توجه نمی‌شود، عواقب این موضوع است. اگر فدرال‌رزرو نرخ‌ها را افزایش دهد، قیمت کریپتو برای مدتی بیش ‌از حد انتظار ما بالا خواهد ماند.

«آویچ گارگ» شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خود به نام الکتریک‌ کپیتال را در بحبوحه بازار نزولی رمزارز در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد و در سال‌های پس از آن مطمئناً از رشد بسیار زیاد رمزارزها سرمایه زیادی به دست آورده است. او در جایگاه مدیرعامل این شرکت، سرمایه‌گذاری در مراحل آغازین بعضی از شرکت‌های بزرگ رمزارز مثل مجیک‌ادن و نیر پروتکل را هدایت کرده است.

گارگ می‌گوید که به نظر او شرکت‌های رمزنگاری روی یک طیف قرار دارند، یا به قول او در یک محور X و یک محور Y هستند. شرکت‌هایی که مشتریان‌شان به آنها وفادارند، در سمت چپ محور X قرار دارند و شرکت‌هایی که زیرساخت‌های فنی نیرومند و سرمایه‌بر دارند، در سمت راست محور X قرار دارند.

گارگ می‌گوید: «به نظر من این وضعیت درباره رمزارز و سیستم‌های مالی غیرمتمرکز یا دیفای نیز صادق است.

صرافی‌هایی مانند کوین‌بیس و بایننس و اف‌تی‌ایکس که با مردم سروکار دارند، در سمت چپ محور قرار دارند. در مقابل بیت‌کوین و اتریوم لایه۱ در سمت راست محور قرار می‌گیرند.» گارگ معتقد است توکن‌های غیر قابل معاوضه نقش مهمی در آینده رمزارزها دارند. به نظر او این توکن‌ها موجب می‌شوند که رمزارز به جریان اصلی اقتصاد تبدیل شود.

هم‌اکنون ۳۶۰ هزار کیف پول دارای توکن‌های غیر قابل ‌معاوضه هستند. با وجود اینکه ارزش تراکنش‌های این توکن‌ها از زمستان گذشته کاهش یافته، تعداد کلی تراکنش‌ها در سال جاری تقریباً ثابت مانده است. به نظر گارگ این آزمون‌وخطاهایی که در جهان در حال رخ‌دادن است، بخشی از آن یک آینده شگفت‌انگیز را رقم خواهد زد.

پیش‌بینی‌ها درباره آینده کوتاه‌مدت و بلندمدت این بازار در بین کارشناسان و صاحب‌نظران دیگر ممکن است با آنچه در این گزارش‌ها خواندید متفاوت باشد. فراموش نکنید این اظهارنظرها چندان برای تصمیم‌گیری شخصی و سرمایه‌گذاری روی رمزارزها یا ورود به این بازار به‌ویژه برای کاربران عادی مناسب نیستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.